adrian poenaru

Interviu cu Adi Poenaru despre crearea unor imagini atrăgătoare pentru bannere de succes

Oricine deţine un site, indiferent că este blog, magazin online sau site de prezentare a companiei, poate fi preocupat în această perioadă de bannerele de Crăciun şi Anul Nou. Imagine pentru site, imagine pentru social media, câte şi mai câte. Adrian Poenaru, marketing specialist şi designer, mare făuritor de vizualuri catchy pentru orice tip de canal de comunicare, a acceptat invitaţia mea de a povesti cum se creează bannerele atrăgătoare pentru comunităţile din jurul site-urilor şi ale afacerilor.

Cum te reinventezi de la an la an, când creezi o felicitare sau un poster de sărbători?

Adi a povestit cu lux de amănunte cum să faci asta:

În primul rând, mă concentrez asupra a ceea ce trebuie transmis destinatarilor mesajului meu. Cine sunt ei? Ce vreau să le transmit? Dacă sunt în pielea unui retailer, cu siguranţă că am pregătit o campanie în cadrul căreia am promoţii, aşa că voi face din oferta mea actorul principal şi voi arata fie ce este special la ea, ce ar primi clientul meu în această perioadă, fie de ce este potrivită oferta mea pentru familia sau pentru partenerii clientului meu. Iar dacă sunt un blogger de succes, şi tot ce vreau este să-mi ţin comunitatea aproape, mă voi asigura ca mesajul meu este în ton cu „vocea” pe care am folosit-o şi până acum: dacă tonul a fost săltăreţ, vesel, glumeţ, voi avea grijă să inspir acelaşi lucru şi de sărbători, iar dacă tema predominantă a articolelor mele a fost familia (sau tehnologia, sau orice altceva) voi încerca să încapsulez ceva din ea şi cu această ocazie.

În orice caz, atunci când vorbim despre o felicitare cu tot cu tema vizuală, indiferent care ar fi elementele particulare ale acesteia voi căuta simplitatea şi echilibrul: dacă am multe elemente vizuale, voi căuta să le reprezint cât mai simplu cu putinţă, iar dacă textul are o întindere mai mare îl voi face şi pe acesta actor în mesajul meu, voi alege un lead-in din două, maximum trei cuvinte şi voi folosi un tip de font sau un efect care sa-l facă să pară 3D, oferindu-i profunzime şi introducându-l organic în scena vizuală. Voi evita aglomerarea (o sumedenie de detalii obosesc privirea şi pot face dificilă transmiterea mesajului, indiferent de complexitatea şi aparenta atractivitate a elementelor grafice pe care le expun), voi căuta contrastul (text alb sau într-un ton cât mai deschis suprapus unui fundal color sau întunecat, şi viceversa, un text de culoare închisă suprapus unui fundal deschis la culoare; de asemenea, voi încerca să evit compoziţii cu alăturare de culori stridente, iar dacă sunt obligat s-o fac – am pom de Crăciun în layout 🙂 – voi delimita vizual zona de text de cea cu imagine). De asemenea, voi căuta echilibrul: să evit zone în care am o aglomerare de elemente şi o alta în care am foarte puţine.

După cum vezi, primele mele griji merg înspre claritatea mesajului, spre atractivitatea acestuia pentru publicul meu (sau spre publicul pe care nu-l am încă, însă mi-l doresc), iar o astfel de grijă mă va ajuta, fără îndoială, să ies în evidenţă prin originalitate. Tema sărbătorilor de iarnă este în continuare extrem de ofertantă, singura dificultate pe care aş putea-o avea fiind întrebarea „oare anul acesta să adaug şi reni, sau…?”

Urări peste urări, câte felicitări faci?

Sunt atâtea urări, pentru atâtea sărbători… şi sunt atât de multe lucruri de făcut, că nu ştii cum să te mai împarţi. Şi atunci te gândeşti: uneşti bannerul de Crăciun cu bannerul de Revelion? Cum o fi mai bine?

Depinde cine sunt eu, şi cui mă adresez. Daca vreau sa trimit felicitări apropiaţilor sau familiei, le pot face separat. Dacă am un magazin online, sau am pur şi simplu un website de prezentare şi aş vrea să măsor impactul unui mesaj, pot cuprinde veselia Crăciunului şi momentul de bilanţ şi speranţă care este sfârşitul de an, într-un singur mesaj coeziv.

Câteva atenţionări despre soluţiile gratuite

Nu tot ce este gratuit poate fi folosit şi în scop comercial, şi da, pentru blog-ul tău, sau pentru website-ul tău frumos în care spui ce chestii faine ştii să faci, înseamnă „scop comercial”, chiar dacă vizualul tău de sărbători nu este o reclamă propriu-zisă. În principiu, majoritatea platformelor gratuite oferă şi o versiune plătită şi sfătuiesc pe oricine are de gând să descarce imagini gratuite să consulte cu atenţie care sunt limitările de utilizare pentru aceste materiale.

Programe şi aplicaţii gratuite uşor de folosit pentru crearea unei felicitări de succes

În principiu, orice e gratuit este „la îndemâna oricui”, însă depinde cât timp poţi să-ţi dedici pentru a învăţa cum se foloseşte un program sau un altul.
De asemenea, un template simplu te va ajuta să creezi o felicitare cu aspect profesionist în câteva clipe, însă te poţi aştepta s-o regăseşti prin internet de alte câteva mii de ori. Nu mă înţelege greşit, nu este nimic rău în a folosi un template, un design creat de un alt artist pentru propria compoziţie, chiar şi eu fac asta pentru a câştiga timp, însă cu cât vei modifica şi vei personaliza mai mult acel template, cu atât îl vei face să fie într-o măsură mai mare „al tău”.
Acestea fiind spune (cu un preambul stufos 🙂 ), iată ce şi de unde:
Canva aici poţi găsi template-uri pentru aproape orice, inclusiv filmulete sau felicitări animate, gratuite. Este un tool online, nu trebuie descărcat nimic însă trebuie să fii conectat la internet pentru a folosi platforma.

Gimp este cea mai veche şi cea mai puternică alternativă gratuită a lui Photoshop. Este un program puternic, flexibil şi stabil, bun pentru editarea şi retuşarea fotografiilor şi a compoziţiilor raster, în general.

Inkscape este o alternativă serioasă pentru Illustrator, un program folosit pentru editarea imaginilor vectoriale (icons, simboluri, imagini descărcate de pe freepik.com). Din păcate, se poate dovedi destul de lent chiar şi pe PC-uri destul de serioase.

O alternativă mai puţin flexibilă dar bună pentru începători este Vecteezy.

De asemenea, BoxySVG este un editor foarte bun însă, întocmai ca şi Canva, este o platformă online, browser based. Are un suport foarte bun pentru multe formate de fişiere şi deschide corect majoritatea fişierelor de tip .eps.

De unde descărcăm imagini gratuite

Freepik: Foarte bună sursă pentru imagini şi simboluri vectoriale, dar şi pentru fotografii gratuite. Va trebui, însă, să specificaţi provenienţa acestora şi nu aveţi voie să le folosiţi pentru merchandising (căni, tricouri, şi orice alte materiale destinate promovării sau vânzării).

Pexels: O sursă bună pentru fotografii şi secvenţe video, complet gratuite.

Pixabay: O altă sursă gratuită de fotografii, clipuri video şi, mai nou, chiar şi muzică. Atenţie însă, materialele de acolo sunt încărcate de diferite persoane din comunitate, restricţiile de utilizare ar putea fi diferite de la un material la altul.

Mixkit: O sursă foarte bună de clipuri video, muzică, efecte sonore şi template-uri video absolut gratuite.

Programe gratuite de editare video

Hai să dăm şi câteva exemple de programe gratuite de editare video, pentru că videoclipul a început să câştige din ce în ce mai mult teren, fie că vorbim despre un clip scurt cum putem vedea pe ecranele din supermarket-uri, aeroporturi, sau din unele mijloace de transport în comun, fie că vorbim de Social Media:

Avidemux: printre avantaje se numără faptul că este uşor de folosit de către începători. Dezavantaje – nu oferă niciun fel de efecte video de tranziţie.

OpenShot: puternic şi gratuit. Interfaţa este puţin cam greoaie pentru un începător.

Kdenlive : puternic şi gratuit. Face backup automat (dacă îţi crapă, ai şanse să-ţi recuperezi fişierele). Nici acesta nu este foarte intuitiv, însă funcţionează perfect.

Trenduri în design 2021

Mă voi referi în principal la mediul digital, pentru că ultimul an a „pecetluit” online-ul ca fiind principalul canal de comunicare în advertising. În plus, fie că vorbim de digital fie că vorbim despre print, conceptul tot de acolo pleacă. Şi, că tot vorbeam despre digital, spuneam mai devreme că video-ul câştigă din ce în ce mai mult teren, indiferent dacă vorbim de Facebook,  TikTok sau YouTube, indiferent dacă este un simplu GIF, un material video foarte scurt, o prezentare de produs sau un tutorial.

În ceea ce priveşte grafica, în general, este greu să vorbeşti despre o modă, în general tendinţele din grafică se pot păstra de la doi până la trei ani. Pot apărea anumite tendinţe în utilizarea anumitor elemente care să placă unui public destul de larg (cum ar fi un anumit tip de umbre folosit pentru a detaşa din decor textul şi elementele grafice), iar acel efect va fi folosit până când se va face simţită nevoia unui suflu nou.

Putem însă observa ce a funcţionat şi care sunt au fost tendinţele în 2020, pentru a întrezări ce vom vedea în 2021:

Forme geometrice: vom vedea fundaluri cu forme geometrice simplificate, colţuroase şi abrupte, în contrast cu formele abstracte organice şi fluide folosite în 2019 de ilustratori; este o tendinţă uşor de înţeles: aceste forme sunt mai uşor de folosit şi pot întregi sugestia de simplitate;

Tonuri de culoare estompate: vom vedea versiuni mai „şterse” ale culorilor intense, fie mai luminoase, fie mai întunecate. Acestea vor apărea mai calde, mai organice şi mai naturale, şi vor îmbunătăţi contrastul şi lizibilitatea textelor suprapuse unor astfel de culori. În ceea ce priveşte culorile „terne”, un exemplu este LinkedIn, care a folosit astfel de culori în postările proprii din 2020;

Infographics şi ilustraţii: acestea pot fi mult mai clare, mai intuitive şi mult mai creative decât fotografiile;

Slide-decks pentru Social Media: gif-uri animate sau colecţii de slide-uri care compun un mesaj integral, în loc de o singura ilustraţie statică. Majoritatea aplicaţiilor social media tind sa susţină astfel de postări;

3D: fie că vorbim despre text care creează iluzia de volum, texte ale căror litere apar a fi baloane (sau alte obiecte cu volum şi efecte de iluminare verosimile), fie că este vorba despre ilustraţii ce se decupează net de propriile fundaluri, acestea au potenţialul de a face ca imaginea să iasă în evidenţă;

Clipuri video cu text de mari dimensiuni, sau cu zone importante de text: cu siguranţă, în perioada imediat următoare va fi mai dificil să filmezi şi să produci clipuri video, iar oamenii vor continua să lucreze la distanţă, de acasă, astfel încât materialele informative sau training-urile de tot felul vor avea şi foarte multă informaţie scrisă inclusă în clip;

Fonturi cu serif: este vorba despre tipurile de caractere (litere sau cifre) clasice, în detrimentul celor foarte simple, geometrice (al căror admirator mărturisesc că eram). Mulţi graficieni şi analişti de marketing par a se fi pus de acord că revenirea la tipul clasic de caracter (ce evocă eleganţa) va fi unul dintre trendurile din 2021. Vom vedea.

Sunt convins că există (şi vor exista) mult mai multe tendinţe în 2021. Dar, de vreme ce m-ai întrebat pe mine, asta cred eu 🙂 Spor în toate!

Am lucrat cu Adi câţiva ani buni şi pot spune că este un coechipier şi un partener de nădejde. Are răbdare să explice şi face minuni în suita Adobe şi Corel. Deci, dacă ai vreo întrebare, adresează-i-o cu încredere pe LinkedIn. Şi dacă ai nevoie de un designer cu experienţă în echipa ta, cere-i CV-ul, stabileşte o întâlnire şi spor la treabă. Este un designer cu multe resurse, îţi las ca exemplu portofoliul lui aici.

One thought to “Interviu cu Adi Poenaru despre crearea unor imagini atrăgătoare pentru bannere de succes”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge