Ştii când intri pe Facebook, Linkedin sau altă reţea socială şi vezi postările vreunui blogger sau ale unei companii? Ei bine, vorbim despre social media marketing; pentru că, pentru orice entitate comercială, reţetele sociale sunt instrumente de marketing, nu sunt acolo ca să ţină legătura cu rudele sau colegii de şcoală. Şi cine poate fi mai în măsură să povestească despre acest subiect, dacă nu Lavinia Pavel, manager White PR?
Cum creezi un calendar pentru social media marketing
Ca blogger sau om de marketing/PR, ar trebui să îţi faci un plan, un calendar pentru social media marketing: de câte ori să postezi în social media şi ce fel de conţinut. Şi atunci apare întrebarea: Cu ce frecvenţă ar trebui să se publice postări pe reţelele sociale? Pentru că „mult” nu înseamnă mereu şi „bine”. Şi aici a intervenit Lavinia:
Cred că aici răspunsul este mai mult decât simplu – de câte ori ai ceva interesant de spus. 😊 Şi asta este valabil în orice industrie şi pentru orice brand/persoană fizică. Personal nu consider că discuţia ar trebui să fie neapărat despre cantitate, ci despre calitatea a ceea ce postezi; şi da, despre recurenţă. Pentru că dacă postezi azi şi mai postezi luna viitoare, atunci mai bine nu te mai stresezi să postezi deloc. Este acelaşi principiu al marketingului – activităţile trebuie să fie relevante pentru cititor şi să aibă o frecvenţă bine stabilită, altfel mai bine nu sunt deloc. Nu există un algoritm care să spună că dacă postezi de X ori atunci ai Y rezultate, dar există o serie de best practice de care este bine sa ţinem seama.
Mmbun, dar aceste bune practici depind oarecum de canalul de comunicare, de reţea socială, etc. Noroc că Lavinia a fost drăguţă şi le-a luat pe rând:
Cum se postează pe Facebook
Dacă postezi prea rar, atunci audienţa va uita de tine; dacă postezi prea des, atunci îi vei agasa şi vor dori să uite de tine 😊.
Dacă eşti o companie prestatoare de servicii, care nu are timp să genereze conţinut zilnic, atunci decât să postezi conţinut irelevent (sau uneori chiar copiat de la concurenţă), atunci mai bine asigură-te că ai 3 postări relevante pe săptămână. Este cea mai bună variantă.
Mai mult decât atât, dacă pagina ta are sub 10 000 fani, s-a demonstrat că dacă postezi de mai mult de o singură dată pe zi, engagementul per postare va scădea cu 50%.
Minimul de postări pe săptămână este 1 – dacă postezi mai rar de atât, atunci mai bine ia decizia de a renunţa la social media. Poate că un alt canal de promovare este mai bun pentru tine şi te poate ajuta mai mult.
Dacă activezi în domeniul produselor şi atunci ai multe oferte comeciale, nu uita că relevanţa pentru client este cea care dictează rata de engagement de pe pagina de Facebook. Nu abuza de postări. Păstrează 1 postare de zi, pentru că Facebook te penalizează dacă postezi doar de dragul postărilor. Dacă ai multe lucruri de spus, atunci nu uita să ai cel puţin 3 ore între postări. Important
Important
– Fă un calendar şi un plan de postări, să eviţi lipsa de inspiraţie. Nu copia postări de la alte branduri/pagini. Oamenii apreciază originaliatea/autenticitatea.
– Vezi când este cel mai bine pentru tine să postezi – analizează Facebook insights.
– Poţi şi programa postările cu ajutorul tool-urilor de programare (deşi, neoficial, Facebook a recunoscut la un moment dat că postarile programate au un reach mai mic decat cele postate direct în pagină).
Cum să publici pt TikTok
Recomandarea este să ai cel puţin un video de calitate pe zi. Majoritatea crede că numărul optim de postări este de 3 pe zi.
Cât de des să postezi pe Instagram
O postare pe zi, cel puţin 1 story şi nu mai mult de 3 postări pe zi si 10 story-uri. Evită să postezi azi de 3 ori şi apoi să dispari câteva săptămâni.
Frecvenţa postărilor pe LinkedIn
Cel puţin de 2 ori pe săptămână şi nu mai mult de o dată pe zi
Cât de des să postezi pe YouTube:
Un video pe săptâmână.
Şi cum românul este inventiv şi găseşte rapid soluţii, ce greşeală crezi că ar putea părea o bună soluţie aici? Să vedem: YouTube şi TikTok sunt reţele sociale care se bazează pe conţinut video, Facebook permite conţinut video (ba chiar creează video ads dintr-o singură imagine), Instagram permite video, Twitter permite video, f*&^, aproape toate permit video – hai să postăm acelaşi lucru peste tot! De ce nu este tocmai un lucru înţelept să publici acelaşi lcuru pe toate reţelele sociale, explică tot Lavinia Pavel:
Fiecare reţea socială are specificul ei şi mai ales publicul ei. Am pus mai jos caracteristicile fiecărei reţele sociale şi sper ca asta să fie suficient să convingă pe oricine că dacă un mesaj funcţionează pe Facebook, nu va funcţiona şi pe Instagram 😊 Recomand să păstrăm esenţa mesajului, dar să adaptăm modul de ambalare 😊.
Tip de conţinut pe Facebook
Facebook este cea mai mare reţea de social media şi se bazează pe emoţii, fiind un loc în care oamenii doresc să se conecteze cu prietenii şi familia, cu brandurile în care au încredere. Aici companiile pot să publice fotografii, informaţii de interes pentru publicul lor. Postările pot să fie lungi şi explicative, însoţite de video şi poze. Nu uita însă, că mulţi din oamenii de pe Facebook sunt acolo pentru a păstra legătura cu prietenii şi familia, de aceea nu abuza de postările cu iz comercial. Nu transforma totul într-un proces de vânzare, intra în conversaţie nu doar încerca să vinzi cu orice preţ.
Tip de conţinut pe Instagram
Instagram este platforma unde oamenii se aşteaptă şi apreciază lucrurile vizuale- poze, videoclipuri, etc. Poţi să foloseşti Instagramul pentru a-i duce pe oameni în culisele afacerii tale, pentru că o treime dintre cele mai vizionate stories sunt de la companii. Prezintă produsele/serviciile pe care le oferi prin crearea de conţinut care poate să fie distribuit, cu potenţial viral.
Tip de conţinut pe LinkedIn
LinkedIn este conceput special pentru companii şi profesionişti. Este o platformă de networking profesional, iar aici utilizatorii intră pentru a afla noutăţi din industrie, pentru a învăţa, pentru a căuta informaţii care să îi ajute pe zona profesională. Este platforma ideală pentru companiile B2B şi un instrument valoros care generează trafic, recrutează angajaţi sau promovează şi poziţionează companiile care au gândire strategică şi o expun aici.
Tip de conţinut pe YouTube
Conţinutul video de pe YouTube devine din ce în ce mai important în spaţiul de marketing digital. YouTube devine o platformă social media din ce în ce mai populară pentru vloguri (bloguri video) şi alte tipuri de conţinut video. Aici este locul unde poţi partaja ghiduri, tutorial, sfaturi, trucuri şi, de ce nu, video-uri corporate. Nu uita însă, când vine vorba despre videoclipuri, calitatea contează.
Măsurarea rezultatelor în social media marketing
Doar pentru că Facebook, Instagram, TikTok, etc sunt populare, nu înseamnă că aduc şi lead-uri (acele oportunităţi pe care le poţi transforma într-o vânzare: e-mail, telefon, etc.). Şi atunci, poate că te întrebi în ce reţea socială alegi să investeşti bani, timp şi alte resurse. Lavinia a povestit despre măsurarea rezultatelor în social media:
În teorie, toate canalele de promovare sunt bune dacă ai buget de marketing care să îţi permită acest lucru. Fiecare canal „pune umărul” la construirea brandului şi este util, într-o mică sau mai mare măsură.
Însă atunci când eşti la început de drum şi nu îţi permiţi să risipeşti bugetul de marketing în direcţii care nu îţi vor aduce rezultate directe pe termen scurt, trebuie să iei decizia de a investi în acele canale care sunt cele mai eficiente pentru tine.
Primul şi cel mai important element când alegi reţeaua de socializare pe care să mergi este să ţii cont de natura business-ului tău. Dacă vorbim despre un business B2B sau B2C.
De exemplu, pentru companiile B2C, Facebook şi Instagram ajută în câştigarea notorietăţii, creşterea engagementului şi interacţiunii cu clienţii.
Pentru business-urile care activează pe segmentul B2B, Linkedin-ul este cel care ajută la atragerea clienţilor potenţiali şi la crearea unor conexiuni valoroase.
YouTube este important pentru ambele business-uri – pentru a interacţiona şi distribui informaţii. Este Google friendly şi aduce autenticitate brandului.Am pus mai jos câteva variabile de care orice antreprenor trebuie să ţină cont înainte de a alege canalul de social media.
Concentrează-te pe audienţa ta ţintă şi mergi acolo unde este clientul tău ideal
Business-urile mici nu îşi permit să greşească prea mult, aşa că trebuie să se asigure din start că aleg să aloce bugetul de marketing acolo unde trebuie. În loc să alerge după cele mai noi trenduri în social media, ar trebui să petreacă timp înţelegându-şi audienţa şi ce medii consumă ea. În multe cazuri Google Search le va livra cele mai bune rezultate, în altele poate că Facebook-ul sau Instagram. Asigură-te că ştii dacă clientul tău este tânăr sau bătrân, dacă este femeie sau bărbat, dacă merge în vacanţe sau nu, dacă mănâncă la restaurant sau nu; orice altă informaţie mai poţi afla despre el te va ajuta. Când ştii cui te adresezi şi unde îl găseşti, este mai simplu să îţi concentrezi eforturile de bani şi timp în direcţia corectă.
Când alegi platforma de social media este mai puţin vorba despre afacerea ta şi ce ţi-ar plăcea ţie, ci despre unde petrece timpul clientul tău ideal. De exemplu, dacă eşti un B2B, mergi pe LinkedIn; dacă eşti o platformă de e-commerce, mergi pe Instagram. Dacă vrei să fii vizibil, trebuie să fii consistent pe orice platformă ai comunica. Cheia este consistenţa.
Analizează concurenţa
Analizează ce face concurenţa; nu pentru a copia, ci pentru a-ţi putea da seama ce funcţionează şi ce nu pentru nişa ta. Analizează paginile de social media şi tipul de conţinut pe care îl postează, cât de des şi care este gradul lor de engagement. Înainte de a începe, setează-ţi anumiţi KPI (key performance indicator – indicator de performanţă) şi corelează-i cu obiectivele.
Construieşte o strategie consistentă şi un calendar de postări
Pentru business-urile mici, maximizarea este cheia. Trebuie să ajungi la un public cât mai numeros, cu efortul cel mai mic. Aşa că este important să îţi creezi o strategie de content consistentă şi corelată cu obiectivele tale, să te concentrezi pe o singură platformă principală. Există multe aplicaţii care te ajută să îţi programezi postările şi îţi eficientizează munca.
Cea mai comună greşeală a start-up-urilor este să genereze conţinut pentru toate platformele în primele săptămâni, apoi se suprasolicită şi intră în pană de idei. Doar pentru că ai putea să ai o pagină de Instagram, nu înseamnă neapărat că trebuie să o şi ai. Uită-te pe obiectivele de business şi determină audienţa corectă, apoi creează-ţi un cont acolo unde ai cel mai mare impact.
Înţelege şi aliniază obiectivele de social media
Alegerea platformei este în strânsă corelaţie cu înţelegerea obiectivelor de social media. Nu este suficient să faci o campanie de Facebook sau de Google, dacă nu ştii să înţelegi şi să interpretezi rezultatele ei, să le corelezi cu alţi indicatori din Google Analytics.
Alegerea hashtag-ului
Poate că ai văzut postări cu multe pictograme emoji, multe hashtag-uri, mai bine să punem decât să nu punem. Nu este chiar aşa. Nu pui un hashtag de frumuseţe sau că ţi se pare cool. Hashtag-urile au şi ele rostul lor, despre care povesteşte tot Lavinia Pavel:
Hashtag-urile au fost mereu un subiect de dezbatere. Deşi doar pe Instagram şi Twitter te ajută cu adevărat la creşterea vizibilităţii, ele sunt folosite şi pe celelalte canale de social media, în special pentru căutarea conţinutului relevant pe tema respectivă sau pentru evidenţierea campaniilor. În conformitate cu recomandările recente ale Instagram de aici, ar trebui să folosim între 3 şi 5 hashtag-uri. Instagram pregăteşte trecerea către căutarea semantică după cuvinte cheie – arătând că vor fi mai relevante cuvintele din postare sau topicul video-ului – şi vor fi folosite ca termeni de căutare. Până atunci, hashtag-urile încă funcţionează pe Instagram. Împreună cu o strategie bună de content, ele pot aduce rezultate impresionante. Învaţă de la influenceri – vezi ce hashtag-uri folosesc ei şi le poţi prelua.
Există aplicaţii care te pot ajuta , de exemplu https://later.com/
Şi aici găseşti o listă completă https://influencermarketinghub.com/free-hashtag-tracking-tools/
Tool-ul de search din Instagram – ai acolo toate informaţiile de care ai nevoie.
Foloseşte hashtag-uri, dar nu abuza de ele. Ca în orice, nu este bine să pici în nicio extremă.
YouTube tocmai a anunţat recent că renunţă la indexarea după aceste hashtag-uri şi trece la indexarea cuvintelor cheie din titlu, astfel încât experienţa utilizatorilor să fie cât mai relevantă. Hashtag-ul trebuie să fie relevant pentru conţinutul tău, să fie smart şi eventual să fie unic pentru a putea monitoriza campania.
Pe final, aş mai adăuga eu că social media poate fi folosită şi cu scopuri SEO. Dacă vrei să ai cât mai multe poziţii în Google Search pe un anumit cuvânt cheie, te poţi folosi, de exemplu, şi de Pinterest. Facebook, LinkedIn, Twitter se indezeaxă foarte bine în motoarele de căutare (adică acolo unde vrei să fii prezent când clineţii îşi arată direct interesul). Poţi folosi inclusiv contul Google My Business pentru a publica conţinut. Contul Google My Business se afişează în Google Search în partea dreaptă pe desktop şi ca al doilea rezultat în versiunea pentru mobile – deci este nelipsit pe prima pagină cu rezultate.
Este mult de povestit pe tema social media marketing. Pentru alte întrebări, pe lângă site-ul agenţiei de PR, Lavinia Pavel poate fi găsită aici, iar pe mine aici. De fapt, suntem prezente cam peste tot în social media 🙂
One thought to “La poveşti cu Lavinia Pavel despre social media marketing”